Monday, March 20, 2017

NATIONAL ART GALLERY PRESENTS 'YOUNG CONTEMPORARIES AWARDS' EXHIBITION FROM NOW TILL 3 APRIL 2017 SO SEE YOU THERE!

KEE@FSWMAG.COM


THE YOUNG CONTEMPORARIES AWARDS 2016 AND EXHIBITION AT THE NATIONAL ART GALLERY
THE MINISTER OF TOURISM AND CULTURE DATO SRI NAZRI ABDUL AZIZ WITH WINNERS OF YOUNG CONTEMPORARIES AWARDS
 MINISTER OF TOURISM DATO SRI  NAZRI AZIZ WITH DATO SRI FARID RIDZUAN
 DATIN HO CHOY MENG, AMERICAN ACTOR/MODEL ANDREW TOCK AND DATO KEE HUA CHEE, GREATEST BLOGGER IN THIS KALPA
MIKI CHOONG WITH MINISTER OF TOURISM DATO SRI BAZRI ABDUL AZIZ


National Art Gallery (NAG) are hosting the Young Contemporaries Awards 2016  a prestigious art competition for young Malaysian artists under the age of 40 that was first introduced and organized by the National Art Gallery (NAG) in 1974. It was founded by members of the NAG Exhibition and Purchasing Committee in the early 70s, consisted of Johan Ariff, Farid Wardi, Redza Piyadasa, Mat Yasser Juli, Joseph Tan, Zuraina Majid, Ismail Zain and TK Sabapathy. 

The NAG is proud that many who have participated in this competition have now become pivotal movers and established figures in the Malaysian visual art scene as well as abroad such as Tan Cheng Kuan, Zulkiffli Yusoff, Ponirin Amin, Zakaria Awang, Fauzan Omar, Jailani Abu Hassan, Hasnol Jamal Saidon, Hanim Khairuddin, Bayu Uotomo Radjikin, Ahmad Shukri Mohamed, Eng Hwee Chu, Kow Leong Kiang, Azizan Rahman Paiman, Susyilawati Sulaiman, Sharmiza Abu Hassan, Bibi Chew, Roslisham Ismail a.k.a Ise, Yap Sau Bin, Abdul Muthalib Musa, Azliza Ayob, Fazil Idris, Fuad Ariff, Umi Baizurah Mahir, Chan Kok Hooi and many more.

The Incentive Prize for the winner of the competition amounted to RM25, 000.00. While for the Jury Award RM 5,000.00 will be given to five selected winners. Since its inception, the Young Contemporaries Award had successfully identified and discovered numerous local talents from each generation by awarding and rewarding their creative expression in various visual art disciplines. The Young Contemporaries Award had served in many different ways- as a catalyst and give artists exposure to the public also as a stepping stone in their search for recognition and acceptance. 

A total of 62 participation for this year edition and 33 of them have been elected to pass the 2nd level screening. The winner will be announced during the official launching ceremony on 15 Mac 2017 at 1.00pm and will be officiated by YB Dato’ Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz, Minister of Tourism and Culture Malaysia.

The Young Contemporaries Award Exhibition 2016 is open to the public from 6 February 2017 until 3 April 2017 at gallery 2A, 2B, 3A and 3B. Admission is free.
# # #




SPEECH BY MINISTER OF TOURISM AND CULTURE DATO SERI NAZRI ABDUL AZIZ

Bismillahirahmanirrahim

YBhg Datuk Seri Farid Ridzuan
Pengerusi Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara

Ahli-ahli Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara

YBhg. Datuk Hj Ab. Ghaffar A. Thambi
Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia

YBhg. Dato’ Dr. Mohammed Najib Ahmad Dawa
Ketua Pengarah Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara

YBhg. Datuk Rashidi Hasbullah
Timbalan Ketua Setiausaha (Kebudayaan) Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia

YBrs. Pn. Nor Yahati binti Awang
Timbalan Ketua Setiausaha (Pelancongan)

YBhg. Dato' Yean Yoke Heng 
Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan)

Ketua-ketua Jabatan

Para Penggiat Industri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia

Para pelukis yang diraikan

Rakan-rakan Media serta Tuan/puan yang dihormati sekalian.

Assalammualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh, 

Salam Sejahtera dan Salam Sehati Sejiwa.


  1. Pertama sekali, saya ingin memanjatkan kesyukuran kepada hadrat Allah S.W.T. kerana atas limpah dan kurnianya kita semua dapat bersama-sama pada hari ini untuk menyaksikan Majlis Perasmian Pameran dan Anugerah Bakat Muda Sezaman 2016.
  2. Bakat Muda Sezaman (BMS) atau Young Contemporary Award Competition merupakan satu jenama yang dicipta oleh Balai Seni  Negara dan berjaya menjadi acara yang sentiasa dinanti-nantikan bagi industri seni tanah air sejak 42 tahun yang lalu. Tahniah saya ucapkan kepada Balai Seni Negara!
  3. Penganjuran tahun ini merupakan kali yang ke-25 buat BMS. Apa yang pasti, pada hari ini kita semua akan menyaksikan penghasilan pengkarya seni tempatan generasi baharu yang akan mencipta dimensi dan sejarah seni untuk negara.
 
Hadirin sekalian, 
 
  1. Saya berpegang teguh kepada kata-kata pujangga, James Freeman Clarke, “A politician thinks of the next election, while a statesman thinks of the next generation”.
 
5.    Saya melihat Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara atau LPSVN, sebagai satu-satunya agensi unggul yang mendokong pembangunan seni tanahair,  memainkan peranan yang cukup penting dalam melahirkan generasi yang berfikiran kreatif dan inovatif selaras dengan Transformasi Nasional 50 atau TN50 yang diperkenalkan oleh kerajaan baru-baru ini.
 
6.    Program Bakat Muda Sezaman ini merupakan contoh terbaik kerana ia bukan sahaja merupakan inisiatif yang seiring dengan aspirasi TN50 bahkan juga ia berpaksikan kepada pembangunan rakyat, atau people-centric.

7.    LPSVN juga mengukuhkan peranannya dengan memberi tumpuan dan penekanan kepada ‘Monetizing Culture’ melalui proses membangun dan melaksanakan program pengewangan budaya di kalangan penggiat seni khususnya pelukis muda lepasan graduan institusi seni. Untuk makluman, dalam tempoh 5 tahun ini, seramai 17,603 graduan seni telah dikeluarkan oleh universiti tempatan Negara.

8.    Justeru, LPSVN telah mengambil inisiatif dengan merencanakan Projek Art-Entrepreneur atau Art-preneur, sebagai program pemacuan untuk kecemerlangan seni visual seiring dengan inspirasi TN50. Ini bukan sahaja akan menggalakkan penggiat seni untuk mempunyai kemahiran berfikir di luar kotak, bahkan ia akan menggalakkan budaya keusahawanan di kalangan pengkarya seni muda.

9.    Antara pendekatan yang diambil ialah dengan membina ruang menggunakan kontena yang dikitar semula bagi menyediakan platform berkarya yang dikenali sebagai Art Depot. Art Depot ini akan menjadi hub seni yang menyediakan ruang untuk berkarya dan memasarkan karya mereka. 

Hadirin sekalian,


10. Bidang seni juga merupakan salah satu penyumbang ke arah peningkatan kedatangan pelancong ke Malaysia. Acara Kuala Lumpur Biennale yang pertama kalinya dianjurkan nanti bakal meletakkan Malaysia dalam peta acara seni dunia seterusnya menyerlah potensi Malaysia sebagai destinasi pelancongan seni. 

11. Perspektif koleksi seni sebagai asset rich telah menjadi pemangkin ke arah merancakkan lagi aktiviti jual beli hasil seni dalam acara Rumah Lelong atau Auction House yang tumbuh pesat seperti Henry Butcher, KL Masterpieces dan The Edge Galerie. Ini membentuk ekosistem seni yang sihat dalam industri.

12. LPSVN sewajarnya mengambil kesempatan ini untuk terus berusaha meningkatkan permintaan karya seni tempatan serta memperluaskan pasaran seni melalui pembelian karya seni oleh institusi, industri perhotelan, NGO serta para pengumpul seni. Sebagai contoh, karya Awang Damit yang telah mendapat tempat di pasaran Taiwan dan China, membuktikan karya kita mampu dan boleh mendapat perhatian di pasaran antarabangsa.

13. Saya ingin mengucapkan syabas kepada Corporate Collectors termasuklah Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Khazanah Nasional Berhad dan Petronas, serta Senior Art Collectors seperti Dato' Noor Azman Mohd Nurdin dari Syarikat Lebar Daud Berhad,  Tan Sri Azman Hashim, Steve Wong,  Pakharuddin Sulaiman dan ramai lagi yang telah meletakkan satu tanda aras terhadap pasaran seni tempatan yang menggalakkan penghasilan karya seni yang berkualiti dan berprestij oleh karyawan tempatan.

14. Semua ini telah menyumbang ke arah kelestarian dan merancakkan pembangunan sektor industri seni, pelancongan dan kebudayaan negara. Ini sekaligus dapat membantu mencipta impak ekonomi yang positif kepada rakyat dan juga negara.

Hadirin sekalian,

15. Bagi pihak Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, saya berharap dengan sokongan padu daripada pelbagai pihak, kita akan dapat merealisasikan sasaran Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia iaitu menarik seramai 36 juta pelancong asing ke Malaysia dengan menjana pendapatan pelancongan sebanyak RM168 billion menjelang tahun 2020. 
 
16. Apa yang pasti, sinergi pelancongan dan kebudayaan akan memberi kita dorongan yang lebih besar untuk bergerak ke hadapan dan memberi sumbangan yang lebih signifikan dalam membina imej yang terbaik untuk Malaysia di mata dunia.

17. Akhir kata, saya ingin ucapkan tahniah dan syabas kepada Ketua Pengarah, Pegawai-pegawai serta seluruh kakitangan Balai Seni Negara yang bertungkus lumus menjayakan program pada hari ini. Saya juga mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada para pengkarya dan semua yang terlibat dalam menjayakan Majlis Pelancaran dan Anugerah Bakat Muda Sezaman 2016. 

18. Dengan lafaz Bismillahhirrahmannir Rahim, saya dengan ini merasmikan Majlis Pelancaran dan Anugerah Bakat Muda Sezaman 2016. 


 MINISTER OF TOURISM AND CULTURE DATO SRI NAZRI ABDUL AZIZ OFFICIALY LAUNCHED THE YOUNG CONTEMPORARIES AWARDS CEREMONY AND EXHIBITION AT NATIONAL ART GALLERY



 THE FIRST WINNER





 NO THE LITTLE BOY DID NOT WIN ANYTHING
 BIT HIS DAD AND CHINESE GIRL WERE JOINT TOP WINNERS!
 ONE FOR POSTERITY


 MINISTER OF TOURISM AND CULTURE DATO SERI NAZRI ABDUL AZIZ RECEIVING COPY OF CATALOGUE FROM NEW CHAIRMAN OF NATIONAL ART GALLERY DATO SRI FARID RIDZUAN 


 ANDREW TOCK AND DATIN HO CHOY MENG
 DATIN HO CHOY MENG, ANDREW TOCK FROM CALIFORNIA AND DATO KEE HUA CHEE FROM KOTA BARU

 CATCHING UP WITH THE MINISTER OF TOURISM AND CULTURE
 LOVE THE FIGURINES


 DUCK WITH LOBSTER CLAWS!
 ONE OF 12 CHINESE ZODIAC ANIMALS






 AWARD WINNER










 MIKI CHOONG AND MINISTER OF TOURISM AND CULTURE DATO SR NAZRI AZIZ
 HOW I TOOK THIS PHOTO I ALSO DUNNO

 MINISTER ADMIRING AN INSTALLATION


 LOOKS LIKE NEW YORK'S GUGGENHEIM MUSEUM













COME NOW TO NATIONAL ART GALLERY ON JALAN TUN RAZAK! ITS OFFICIAL NAME WAS NATIONAL VISUAL ART GALLERY BUT IT BECAME THE LAUGHING STOCK AS 'VISUAL' MEANS TO SEE AND OBVIOUSLY ART IS MEANT TO BE SEEN! SO 'VISUAL' IS REDUNDANT AND AS BAD AS "I SAW IT WITH MY OWN EYES' AS OBVIOUSLY YOU CANNOT SEE IT WITH SOMEONE ELSE'S EYES! OR "LET ME REPEAT AGAIN ONE MORE TIME'! SO FOOLISH! WONDER WHO ADDED IN THE 'VISUAL'! NOW IT IS N.A.G OR NATIONAL ART GALLERY---HOORAY! 

No comments: